Hva er fordring

I regnskapssammenheng er en fordring det en kunde skylder bedriften din for en vare eller tjeneste de har kjøpt. 

I regnskapssammenheng er en fordring det en kunde skylder bedriften din for en vare eller tjeneste de har kjøpt. 

Hvis bedriften din har penger til gode hos en kunde, er dette en fordring. Som regel er det snakk om en faktura som er sendt ut men ikke betalt enda. 

Fordringen forsvinner når kunden betaler og du har fått penger på konto. Ofte kaller vi dette en kundefordring. 

Hva er kreditor og debitor?

Når vi snakker om fordringer, snakker vi ofte også om en kreditor og en debitor. Enkelt forklart, er debitor den som skylder penger til kreditor. Som regel har debitoren kjøpt noe på kreditt (faktura eller f.eks. kredittkort) eller tatt opp et lån, som gjør at de skylder penger og dermed defineres som en debitor.

Hvis bedriften din kjøper inn noe som dere får en faktura på, er det bedriften som er debitor og leverandøren som er kreditor. 

Tap på fordring er når kunden ikke betaler

Noen ganger kan du oppleve at kunden ikke kan betale hele eller deler av fordringen. Dette kalles tap på fordring. Ofte er grunnen til tap på fordring at kunden har gått konkurs. 

Hvis tilfellet er at kunden faktisk ikke kan betale for seg, kan fordringen bokføres som tap. For å kunne føre en faktura som tap, må den oppfylle minst ett av disse kravene: 

  • Fakturaen har gått til inkasso, men fortsatt ikke blitt betalt.
  • Det har gått seks måneder etter forfall og du har sendt minst tre purringer uten at fakturaen har blitt betalt.
  • Bedriften har gått konkurs eller er avviklet.
  • Det er opprettet konkursbo på kunden, men det ikke er noen midler i boet.

Les mer om tap på fordring

I Conta kan du følge opp fakturaene din og sende purringer med kun et klikk. Det gjør det superenkelt å følge opp kundene!

Komplett regnskapsprogram for alle typer bedrifter