Hva er lønnskostnad

Lønnskostnader er alle kostnader som en virksomhet har i forbindelse med ansattes arbeidsinnsats. Noen bruker også begrepet personalkostnad. 

Lønnskostnader er alle kostnader som en virksomhet har i forbindelse med ansattes arbeidsinnsats. Noen bruker også begrepet personalkostnad. 

Lønnskostnad inneholder både direkte lønn og indirekte lønnskostnader. Direkte lønn er lønnen som blir utbetalt til de ansatte. 

Indirekte lønnskostnader kan  for eksempel være sykepenger og feriepenger. Alle bedrifter som har ansatte må betale en arbeidsgiveravgift på opptil 14,1 prosent til staten. Julegaver, lunsj og andre fordeler går også under indirekte lønnskostnader.

Det vil si at en god del lønnskostnader, både indirekte og direkte er pålagt arbeidsgiver å betale. En del av kostnadene er mer valgfrie, og vil variere etter bedriftens økonomi. En typisk valgfri kostnad kan være julegave eller andre goder.  

Jeg har et egen bedrift, får jeg lønnskostnad på meg selv? 


Er du innehaver av et enkeltpersonforetak kan du ikke ta ut lønn til deg selv, og dermed har du ingen lønnskostnader. Men du kan fremdeles ha ansatte i et ENK og da må du betale lønnskostnadene det medfølger. 

Eier du et AS må du ansette deg selv hvis du skal ta ut lønn, da må du betale lønnskostnadene som gjelder for alle andre ansatte i tillegg til deg selv.

Komplett regnskapsprogram for alle typer bedrifter