I likhet med eFaktura er EHF en digital måte å sende fakturaen på. Fakturaen lages på samme måte som en faktura som hadde blitt sendt i posten eller på e-post. Du trenger kun å velge elektronisk sendemåte i fakturaprogrammet ditt når du skal sende fakturaen.
EHF står for elektronisk handelsformat, og er den elektroniske fakturaen du sender til bedrifter. eFaktura er elektronisk faktura til privatpersoner.
Hvorfor sende EHF-faktura?
Å sende EHF-faktura er for det første tidsbesparende. Du slipper nemlig å skrive ut fakturaen for å postlegge den eller sende den til mottaker via e-post. En elektronisk faktura dukker automatisk opp i mottakerens regnskapsprogram. Så da sparer du også kunden din for å laste opp fakturaen i regnskapsprogrammet sitt. Rett og slett veldig lurt!
For det andre sparer du penger. Du trenger ikke betale porto og du slipper å bekymre deg for om fakturaen kommer frem i posten eller forsvinner i et spamfilter. I tillegg øker det profesjonaliteten til bedriften din og er bra for likviditeten siden det er mer sannsynlig at du får raskere betalt når du bruker denne type faktura.
Hvem kan motta EHF?
EHF-fakturaer kan kun sendes til andre bedrifter. Bedriften må i tillegg ha sagt ja til å motta EHF for at du kan sende til dem. Dette kan mange velge ved å registrere det i regnskapsprogrammet sitt. Når du velger EHF som sendemåte på fakturaen din vil du få beskjed hvis mottakeren ikke har sagt ja til å motta elektroniske fakturaer. Har ikke mottaker takket ja til å motta elektroniske fakturaer må du sende på en annen måte. Du kan også be bedriften aktivere det i eget regnskapsprogram.