Bankavstemming er prosessen med å gå gjennom transaksjoner på bankkonto og sjekke at hver bevegelse er ført i regnskapet, slik at regnskapet matcher bankutskriften.
Så hva gjør du når saldoen på kontoutskriften ikke matcher den i regnskapet? Mest sannsynlig har du glemt noe eller ført feil et sted. Det er som regel enkelt å rette opp i, men kan ta litt tid å finne frem til. Her må du bruke eliminasjonsmetoden.
Se hva mer du kan gjøre i bankavstemmingen.
Finn bankavstemming i Conta
I Conta finner du bankavstemmingen i regnskapsmodulen. Går til BILAG > REGISTRER NYTT BILAG > BANKAVSTEMMING.
Her velger du hvilken bankkonto du vil avstemme og for hvilken periode. Du kan også laste opp kontoutskriften, slik at du enkelt kan sammenligne den med regnskapet.
Noen bilag kan bokføres direkte fra bankavstemmingen. Det gjelder for eksempel, MVA-oppgjøret, bank- og kortgebyrer, renteinntekter og rentekostnader.
Slik finner du vanlige feil i en bankavstemming
Husk at kontoutskriften er fasiten, og regnskapet må stemme overens med den.
Her er det du bør sjekke, i denne rekkefølgen:
Sjekk bank- og kortgebyr
Dette er som regel småbeløp, men for at regnskapet skal bli helt korrekt må du bokføre disse også.
Sjekk om du finner et matchende beløp
Gå gjennom bankutskriften for å se om du finner et beløp som matcher feilen 100 prosent. I så fall har du bare glemt å føre ett enkelt bilag.
Sjekk etter bilag som ikke finnes i virkeligheten
Dette høres kanskje rart ut, men det er fort gjort å føre noe dobbelt, eller føre noe på feil måned.
Sjekk regnskapet ofte nok
Det varierer fra bedrift til bedrift hvor ofte du bør sjekke regnskapet. For små enkeltpersonforetak holder det kanskje å gjøre det en gang i året, mens store selskap bør gjøre det minst månedlig.
En enkel regel er at du bør sjekke bankavstemming før du leverer MVA-meldingen annenhver måned.
GRATIS WEBINAR
Lær hvordan du sjekker regnskapet ditt i et gratis webinar fra Conta: