Inntakskost er enkelt forklart det en vare koster i innkjøp inkludert frakt, toll og andre innkjøpskostnader som kommer i forbindelse med kjøpet. Inntakskost kan også bli kalt kostpris.
Det sier altså noe om hva det koster å anskaffe en eller flere varer, og er en samlet kostnad for varekjøp.
Si du skal gjøre innkjøp til en klesbutikk. Innkjøpsprisen på en bluse du ønsker å ta inn butikken er 200 kroner. Du skal ha ti stykker av den. Innkjøpsprisen på de ti blusene er da 2000 kroner. Men for å få varen må du betale frakt på 200 kroner og 400 kroner i tollavgift. Inntakskosten på blusene er da 2600 kroner.
Produserer du varen selv er kostprisen det det koster å produsere varen, i tillegg til nødvendige innkjøp for produksjonen.
Hvordan bokfører jeg inntakskost?
Regnskapet skal vise inntakskosten på det du har kjøpt når alle fakturaene dine relatert til kjøpet er bokført. Når du kjøper varer som du selger videre, bokføres varekjøpet på konto «4300 – Innkjøp av varer for videresalg, høy avgiftssats» i regnskapet. Frakt og toll skal bokføres på konto «4360 – Frakt, toll og spedisjon», altså i samme kontogruppe for å vise samlet inntakskost.
Når du kjøper andre ting som ikke skal selges videre, for eksempel verktøy som skal bokføres på konto «6510 – Håndverktøy», bokføres frakt og toll sammen med kostnaden på konto «6510 – Håndverktøy» slik at inntakskost blir stående på en og samme konto.