Merverdiavgiftsregisteret er en statlig database hvor alle som beregner merverdiavgift (MVA) på salg er pliktige til å være registrert. Er du ikke registrert kan ikke bedriften din kreve inn MVA på utsendte fakturaer.
Merverdiavgiftsregistrert gir myndighetene kontroll over hvem som skal sende inn MVA, så de har oversikt over at alle sender inn det de er pliktig til å gjøre.
Når må bedriften min registreres i Merverdiavgiftsregisteret?
Så snart bedriften din har passert en omsetning på 50 000 kroner i løpet av en 12 måneders periode, er du pålagt å registrere deg i Merverdiavgiftsregisteret. Driver bedriften din med fritatt omsetning, for eksempel med bruktbiler eller eksport, skal du fremdeles registreres. Dette er fordi du har rett på fradrag for MVA på kostnader, selv om du ikke har MVA på inntekter.
Vet du at bedriften din med sikkerhet kommer til å overstige grensen innen tre uker etter oppstart kan du be om forhåndsregistrering når du starter opp. Dette gjelder også hvis bedriften din vil ha investeringer i hundretusenkroners-klassen rett ved oppstart.
Hvordan registrerer jeg bedriften min i Merverdiavgiftsregisteret?
Du registrerer bedriften din til Merverdiavgiftsregisteret hos Skatteetaten.
Hva gjør jeg når jeg er registrert i Merverdiavgiftsregisteret?
Som registrert bedrift i Merverdiavgiftsregisteret må du kreve inn MVA på varene og tjenestene du selger. Det er ikke alle varer som det er MVA på. Det finnes noen som er unntatt MVA, de trenger du ikke registrere i registreret. Er varene eller tjenestene dine fritatt, skal de registreres.
Annenhver måned må du levere inn MVA-melding til staten hvor du innrapporterer hvor mye du har betalt i MVA til leverandørene dine, og hvor mye MVA du har krevd inn.
Er du skyldig MVA må du betale inn en sum til Skatteetaten. Du mottar i så fall en kvittering i Altinn med KID og kontonummer. Har du penger til gode, vil disse bli utbetalt til kontoen du har registrert bedriften din med i MVA-registeret.