En strekkode er et elektronisk lestbart merkesystem som brukes til å identifisere varer. Mønsteret av tykke og tynne striper representerer ulike sifre som du kan lese raskt og nøyaktig med en laserskanner.
I tillegg til stripene, finner du som regel en tallrekke under strekkoden. Denne kan du for eksempel taste inn på et kassasystem eller i oversikten for et varelager for å identifisere varen. Tallene på strekkoden er den samme som den strekene representerer.
Hva brukes strekkoder til?
Strekkoder er mest vanlig på varer i butikker eller på et lager. Når du skanner strekkoden i kassasystemet i en butikk, henter det opp prisen til den aktuelle varen. Samtidig vil systemet oppdatere salgsstatistikk for varen og gi beskjed til lageret om at varelageret har blitt redusert med én av denne varen.
Strekkoder brukes også flittig på for eksempel billetter. Når du skal på konsert og registrerer strekkoden i døra, vil arrangøren få vite at du har brukt billetten du har kjøpt og det blir enkelt å få oversikt over hvor mange som er i lokalet. Den unike koden gjør også at ingen kan komme inn med samme billett som deg.
Det er altså nyttig å bruke strekkoder i sammenhenger der du skal registrere enhetsdata raskt. Teknologien blir for eksempel også brukt for å registrere bagasje på flyplasser eller for å registrere post.
Lær å føre regnskapet selv med Conta sitt gratis regnskapskurs.
Standarder
Vi bruker som oftest to internasjonale standarder for strekkoder. Den mest vanlige er GTIN (Global Trade Item Number), som de fleste kjenner som EAN (European Article Number).
Den nordamerikanske versjonen heter UPC (Universal Product Code).
Siden begge er ganske utbredt, kan de fleste elektroniske lesere lese begge typene.
Forskjellen på strekkode og QR-kode
Formålet med en strekkode og en QR-kode er den samme: å lagre informasjon som enkelt kan hentes opp igjen.
QR-koden er laget av et annet type mønster, og kan dermed lagre informasjon både vertikalt og horisontalt. På den måten lagrer den mer informasjon enn hva en strekkode gjør. Strekkoder kan kun lagre bokstaver og tall, mens QR-koder i tillegg kan lagre bilder, lyder, videoer og lignende.
Du kan lese QR-koder med kameraet på de aller fleste smarttelefoner. På grunn av dette brukes QR-koder ofte til å dele informasjon til mange. Det kan for eksempel være en lenke til en meny på en restaurant, kontaktinformasjon eller kart, konkurranser, rabattkuponger, filmtrailere eller lignende.
Les også: Kan Conta brukes som et kassasystem?