Svindel er en formuesforbrytelse der noen tar penger, ved å lure noen til å gi bort informasjon eller gjøre en handling som fører til tap. Det kan for eksempel være at noen utgir seg for å være banken din i en e-post og får deg til å logge inn med BankID slik at de kan tappe kontoen din for penger.
Et annet ord for svindel er bedrageri. Svindel og nettsvindel brukes som regel om digitale formuesforbrytelser.
Hva er fakturasvindel?
Det finnes flere typer fakturasvindel. En av dem er at en bedrift for eksempel sender ut tusenvis av fakturaer uten grunnlag og håper på at noen betaler. I det tilfellet har ingenting blitt kjøpt eller solgt.
En annen variant er å sende ut kontrakter om kjøp som ikke er avtalt, eller rett og slett sende ut varer til noen som ikke har bestilt det og kreve penger for dem. Andre har også opplevd å blir satt opp på abonnementer for ting som vaskemidler, uten å ha bedt om dette.
Merverdiavgiftssvindel er en type svindel der både avsender og mottaker går sammen om å svindle penger fra myndighetene. Svindlere oppretter selskaper og sender hverandre fiktive fakturaer, gjerne fra utenlandske firma til norske for å gjøre det vanskeligere å spore. De forsøker så å føre fradrag for MVA for transaksjoner som aldri fant sted.
Dette må du gjøre hvis bedriften blir utsatt for svindel
Svindel og svindelforsøk er ikke bare søppelpost i innboksen for e-post; det er faktisk ulovlig.
Politiet sier at det blir mer og mer vanlig å bli utsatt for nettsvindel, og at det første du bør gjøre er å anmelde saken hos ditt lokale politikontor. Du bør også ta kontakt med banken din og forsikringsselskapet ditt så raskt som mulig, for å for eksempel stanse en overføring.
Hvordan beskytte bedriften mot svindel
Det viktigste du kan gjøre for å beskytte bedriften din mot svindel, er å aldri dele BankID eller annen sensitiv informasjon med noen, heller ikke banken din eller noen som utgir seg for å være dem.
Du bør heller aldri betale fakturaer du ikke vet hvor kommer fra, og være kritisk til e-poster, meldinger og telefonsamtaler du ikke forventer å få. Det er også viktig å beskytte passordene dine godt, og prøve å ikke bruke de samme passordene flere steder.
Les alle tipsene til hvordan beskytte bedriften mot svindel.